Jaký je rozdíl mezi online a offline reklamou?

Dnešní svět přeje spíše online reklamě, která má bezesporu více výhod než ta tištěná. Na druhou stranu pro stále spoustu firem hraje tištěná reklama prim. Jaký je mezi nimi rozdíl a jaké výhody a nevýhody oba typy reklamy přinášejí?

Každá reklama, která probíhá v prostředí internetu, se nazývá online reklamou. Naopak offline reklama či snad offline marketing se odehrává prostřednictvím tištěných médií, televize a rozhlasu.

Online reklama

Online reklamu využívají firmy i jednotlivci pro propagaci sebe samých, svých služeb a výrobků prostřednictvím svých blogů, sociálních sítí a webových stránek. Online reklama se dá dokonce realizovat zadarmo.

Nástroje, které online marketing používá:

  • Sociální sítě, jako jsou Instagram, Facebook, Twitter, YouTube či TikTok
  • E-mailing – prostřednictvím e-mailu firmy posílají takzvané newslettery svým registrovaným zákazníkům nebo zkrátka všem, kdo se k odběru newsletteru přihlásí
  • Webové stránky – reklama probíhá prostřednictvím SEO optimalizace, díky níž se stránky v internetových vyhledávačích zobrazují v organickém, tedy neplaceném vyhledávání
  • Blogy – i obsah na blogu musí být optimalizovaný, tak máte velkou šanci, že vám budou rychle přibývat noví čtenáři či potenciální zákazníci
  • PPC – reklama, při níž platíte za kliknutí na reklamu
  • Influenceři – stále více firem využívá jednotlivců, které na sociálních sítích sledují desítky či statisíce uživatelů

Online reklama umožňuje cílit na určitou skupinu lidí z hlediska jejich věku, místa, kde žijí, zájmů, zaměstnání nebo oboru, který studují. A co je ze všeho nejdůležitější, online reklamu můžete měnit, kdykoliv se vám zachce. Navíc její účinnost zjistíte skrze přesné výstupy, jež lze u každé online reklamy identifikovat.

Offline reklama

Offline reklama je mnohem dražší než online reklama, a zdarma, případně formou barterové spolupráce neprobíhá až na výjimky vůbec. Reklama v televizi v hlavním vysílacím čase je nejdražší, můžete za ni zaplatit stovky tisíc až řádově miliony korun. Reklama v rádiu je sice o něco levnější, ale také si ji většinou nemůže dovolit malá, začínající firma. A reklama v tištěných časopisech vás rovněž vyjde od desítek tisíc korun výše, samozřejmě ale záleží na tom, o jaké tištěné médium se jedná.

Offline reklama využívá především těchto nástrojů:

  • Noviny, časopisy, letáky
  • TV
  • Rozhlasové vysílání
  • Billboardy a plakáty

Ačkoliv i při tvorbě offline reklamy můžete zacílit na konkrétní skupinu lidí, rozhodně není tak variabilní jako online reklama. Jakmile ji jednou do televize, rádia nebo novin pošlete, už se těžko dá její podoba změnit. A co víc, u offline reklamy je dosah a návratnost neidentifikovatelná. Nikdy nevíte, zdali si lidé, kteří viděli reklamu v novinách (slyšeli v rádiu nebo viděli v televizi), koupili váš výrobek nebo službu na základě této formy inzerce, nebo zda nakupovali zcela spontánně či z jiných důvodů.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..