Konkurence

Jste lepší než konkurence?

A proč byste se vůbec měli od své konkurence odlišovat? Protože pokud chcete se svými výrobky či službami uspět, musíte být lepší a umět nabídnout víc než ostatní. Jak ale poznáte, co zákazníci chtějí? Protože většina chce to samé, za co nejméně peněz ten nejlepší výrobek nebo službu.

Co znamená konkurenční výhoda?

To je vaše schopnost dlouhodobě generovat zisk nad průměrem zisku, který běžně přináší odvětví, v němž podnikáte. Někdy je ale konkurenční výhoda definována jako schopnost uspokojit potřeby zákazníků lépe než konkurenti, či stejně, ale levněji.

Lze tedy říci, že jestliže chcete být lepší než konkurence, pak je důležité poskytnout zákazníkům kvalitnější služby nebo výrobky než vaše konkurence, anebo levněji. Teď se ovšem dostáváme k otázce, jak poznáte, zdali jste lepší nebo horší než konkurence.

Obecně vždy pracujete se čtyřmi znaky konkurenčních výhod:

Významná konkurenční výhoda

Je vždy relevantní a signifikantní, to laicky znamená, že zákazníci vaši službu nebo výrobek potřebují a jsou z ní nebo z něj nadšení. Významnou konkurenční výhodou může být například poskytnutí služby rychleji, než poskytuje vaše konkurence, nebo třeba nabídnete bezproblémovou výměnu zboží.

Vnímaná konkurenční výhoda

Z podstaty svého názvu jde o výhodu, které si zákazníci i konkurenti všimnou. Své přednosti můžete uvést na webových stránkách v záložce O nás nebo Náš příběh. Případně své konkurenční výhody umístíte přímo na homepage webové stránky.

Zisková konkurenční výhoda

To je taková výhoda, která vám dokáže dlouhodobě přinášet zisk. Typickou ziskovou výhodou je například vysoká sleva, případně doprava zdarma.

Udržitelná konkurenční výhoda

Udržitelná konkurenční výhoda je taková, kterou jen tak vaše konkurence nepřekoná. Buď z toho důvodu, že je velmi nákladné ji okopírovat, anebo to ani vůbec nejde. Bohužel ale takovou výhodu není vůbec jednoduché vymyslet, natož ji zrealizovat.

Než se ovšem pustíte do předhánění se s konkurencí v tom, kdo je lepší a kdo horší, je dobré provést analýzu konkurence. Její rozsah je závislý na tom, v jakém oboru pracujete a kolik konkurenčních firem na českém (případně i zahraničním trhu, expandujete-li také do jiných zemí) je. Analýzu konkurence si samozřejmě můžete udělat sami, ale jen pokud víte, jak na to. Případně si také můžete zaplatit firmu, která vám kompletní analýzu konkurence provede. V tomto případě však nejprve musí poznat vaši firmu, její cíle a hodnoty. Poté, co vámi vybraná firma analýzu provede, vám ji předá a zároveň by vám také měla sdělit návrh řešení toho, jak být aspoň o kousek lepší než vaše konkurence. Ušetříte si tak spoustu času, na druhou stranu vás to ale bude něco stát.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..